2 min

”Hyresgästerna ska vara lika stolta som vi över våra bostäder”

Publicerad 27 okt. 2022
Författare

"Vi jobbar med människors hem, vilket är något av det viktigaste som finns. Vårt mål är att våra hyresgäster ska vara lika stolta som vi är över våra bostäder.  "

Sandra Larsson

Marknadschef, Burlövs Bostäder

Med Fastighet Uthyrning har Burlövs Bostäder möjlighet att följa sina hyresgäster hela vägen från första intresseanmälan till inflyttning och uppsägning. Vi pratar med marknadschef Sandra Larsson som berättar om företagets nya kundfokus och målet – att sätta Burlöv på kartan.

Till ytan är Burlöv en av Sveriges minsta kommuner, men trots detta är bostadsköerna långa hos det kommunala fastighetsbolaget. När Sandra Larsson tillträdde sin tjänst som marknadschef fick hon i huvuduppdrag att göra om uthyrningsprocessen. Framför allt skulle den effektiviseras och gå snabbare.   

– Idag från att lägenheten är uppsagd till dess att avtal tecknats tar det max fyra veckor, berättar Sandra Larsson. Vi gjorde en stor omorganisation 2015 då vi såg över våra processer och började arbeta med ett större fokus på att kunna möta hyresgästernas behov.     

Nej tack till speciallösningar  

Under hösten 2021 tecknades ett nytt avtal med Momentum, ett nytt fastighetssystem som skulle vara molnbaserat men också enkelt att lära sig.

– Fast2 som vi använde oss av hade visserligen ett bra uthyrningssystem, men vi saknade ett helhetstänk. Momentum valde vi tack vare användarvänligheten. I samband med bytet ville vi även undvika specialbyggda fastighetssystem eftersom vi har upplevt att det gör det svårt att få igenom nya uppdateringar. En fördel med Momentum är att det finns en bra grundplattform som alla kunder använder.     

Var det något ni såg som potentiella risker med bytet? 

Framför allt att vi skulle ha för få resurser i form av tid och att vi sedan skulle hamna i någon form av vakuum, där vi begränsades efter systemet i stället för att arbeta med att utveckla det. Lyckligtvis har allting gått väldigt bra hittills. Vi tog in extra personal vid bytet och såg till att verkligen sätta oss ner tillsammans och göra jobbet. 

En plattform för hyresvärd och sökande  

I början på juni 2022 kom Burlövs Bostäder igång med sitt nya system och första aktivitet var att göra en hyresavisering. Flera månader tidigare när upphandlingen genomfördes hade alla varit överens om Momentum men dåvarande lösning för uthyrning fick sämst betyg.  

– Vid första träff med projektledaren från Momentum var den senaste versionen av uthyrningen inte lanserad ännu. När vi under projektets gång fick information om att vi kunde få den nya modulen redan under sommaren var det fantastiskt. Detta medförde att vi insåg vilka potentialer det fanns att jobba med i ett system där allting hänger ihop och har automatiserade arbetsflöden. Det gör det mycket enklare att få en överblick över hela uthyrningsprocessen. 

Tips till andra som ska byta fastighetssystem?  

 – Gör er hemläxa. Fundera på vad det är ni har idag och vad det är ni vill ha i framtiden. Jag rekommenderar att ha med någon från varje avdelning i styrgruppen.  

Ett hem att vara stolt över   

Sandra Larsson inledde sin karriär i fastighetsbranschen redan 1998. Sedan dess har arbetsuppgifterna omfattat allt från förvaltning, ekonomi, till uthyrning och marknad.   

– Det är en väldigt rolig bransch, säger hon. Vi jobbar med människors hem, vilket är något av det viktigaste som finns. Vårt mål är att våra hyresgäster ska vara lika stolta som vi är över våra bostäder. 

I Burlövs kommun pågår det en stor infrastruktursatsning med bland annat ny tågstation som står klar 2023, och samtidigt planeras det för 3 000 nya bostäder. Det gör kommunen till en av Sveriges snabbast växande. 

– Jag tycker att det är fantastiskt att det händer så mycket här och att jag får vara med i arbetet att sätta Burlövs Bostäder och Burlövs kommun på kartan. 

Läs mer om de senaste nyheterna i Fastighet Uthyrning.

Mer från bloggen

Fastighetssystem 3 min

Artificiell intelligens förändrar dialogen i fastighetsbranschen

Det har nog knappast undgått någon att utvecklingen av artificiell intelligens har gjort imponerande framsteg 2023. Forskare och affärsledare vill dra i handbromsen samtidigt som företagen slåss om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Tekniken förutspås förändra samhället på samma sätt som internet en gång gjorde men hur påverkar den dagens fastighetsägare?  

Läs mer
Energiuppföljning 2 min

Gröna hyresavtal – en vinst för fastighetsägare, hyresgäster och miljön

Att göra fastigheter mer hållbara och miljövänliga är inte bara bra för planeten, utan det kan också vara ekonomiskt lönsamt i längden. Ett sätt att bidra till detta är genom att skriva ett grönt hyresavtal för lokaler. 

Läs mer
Digitalisering 2 min

Hyresgäster vill helst kommunicera via sms

En ny rapport visar att hyresgäster i Sverige uppskattar digitala plattformar för kommunikation med fastighetsägaren. Vid felanmälan vill hyresgästen få uppdateringar via kommunikationskanaler som inte kräver någon direkt respons. Endast 1% av alla som svarat uppger att de besöker fastighetsägarens kundcenter. 

Läs mer
Fastighetssystem 3 min

Artificiell intelligens förändrar dialogen i fastighetsbranschen

Det har nog knappast undgått någon att utvecklingen av artificiell intelligens har gjort imponerande framsteg 2023. Forskare och affärsledare vill dra i handbromsen samtidigt som företagen slåss om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Tekniken förutspås förändra samhället på samma sätt som internet en gång gjorde men hur påverkar den dagens fastighetsägare?  

Läs mer
Energiuppföljning 2 min

Gröna hyresavtal – en vinst för fastighetsägare, hyresgäster och miljön

Att göra fastigheter mer hållbara och miljövänliga är inte bara bra för planeten, utan det kan också vara ekonomiskt lönsamt i längden. Ett sätt att bidra till detta är genom att skriva ett grönt hyresavtal för lokaler. 

Läs mer
Digitalisering 2 min

Hyresgäster vill helst kommunicera via sms

En ny rapport visar att hyresgäster i Sverige uppskattar digitala plattformar för kommunikation med fastighetsägaren. Vid felanmälan vill hyresgästen få uppdateringar via kommunikationskanaler som inte kräver någon direkt respons. Endast 1% av alla som svarat uppger att de besöker fastighetsägarens kundcenter. 

Läs mer

Vill du veta mer?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.