2 min

Delad data effektiviserar fastighetsbranschen

Publicerad 12 nov. 2021
Författare

"Nu behöver vi inte välja var vi samlar in data – den kan gå in i ett system och ändå vara åtkomlig för andra. "

Jonas Holmberg

Energiingenjör, Riksbyggen

Momentum publicerade nyligen ett öppet API för plattformen Momentum Energi. Men varför är det viktigt för våra kunder och vad kan man som fastighetsägare använda det till i sin verksamhet? Vi har pratat med Jonas Holmberg, energiingenjör hos Riksbyggen, som berättar om hur öppna API:er kommer att effektivisera miljöarbetet framåt.

Hej Jonas! Du kan väl berätta lite kort om dig och din roll på Riksbyggen? 

– Min roll på Riksbyggen är som central energiingenjör där jag hjälper, utbildar och handleder alla våra energiingenjörer runt om i landet. Jag är även med och utvecklar våra arbetssätt och tjänster för att kunna leverera bättre energitjänster i framtiden.

Hur länge har Riksbyggen använt Momentums produkter?

– Vi har använt Momentum sedan 2016. Det minns jag för det var då jag började på Riksbyggen. 

Vi har precis lanserat ett öppet API för Energiplattformen. Du har ju suttit med i referensgruppen som varit med och diskuterat användningsområden. Hur gick Riksbyggens tankar? 

– Vi har haft en utmaning i att vi tidigare inte haft möjlighet till energiuppföljning av nyproduktionen enligt Boverkets byggregler. Nu kommer vi att bygga dashboards så att företagsledningen kan följa upp hur våra nyproduktioner går, direkt i Momentum Energi. Vi kommer även fortsätta själva energiinsamlingen och energivisualiseringen för alla användare i plattformen. 

När vi fick igång alla API:er mellan exempelvis Styrportalen, Metry och Momentum Energi, så fick vi verkligen all data samlad. Nu behöver vi inte välja var vi samlar in data – den kan gå in i ett system och ändå vara åtkomlig för andra.  

Detta är bara början och vi ser fram emot att detta kommer göra det möjligt för oss att kunna använda vår data ännu mer effektivt framåt.  

Och om ni lyfter blicken lite, vad kommer Riksbyggen att göra i övriga verksamheten? 

– Vi har flera tankar kring det idag. Vi har en tjänst som heter Energiförvaltning där vi tar ansvar för våra kunders energiuppföljning. Där kommer vi kunna använda det öppna API:et för att göra samlingsrapporter från flera av systemen till våra specialkunder, där vi har extra åtaganden.  

Vi håller även på att bygga en AI-robot för energioptimering. Där kommer vi behöva se hur energiförbrukningen påverkas i byggnaderna och lyfta in det i AI-funktionen i form av samlad data från Momentum Energi. 

Kan du se att det finns andra fördelar, för både er och branschkollegor, med att vi nu kommer ha ett tillgängligt öppet API? 

Ja, det kan jag absolut. Vi har samarbeten med många byggbolag kring energiuppföljning. Till exempel NCC, som också använder Momentums tjänster, vill följa upp de fastigheter de byggt åt oss under de första fem åren. Då är det bra att vi kan dela all data så att allting blir kontrollerat och korrekt.  

Det är såklart också ett sätt att få fler att börja använda API:er så att vi kan dela data med varandra. 

Vad har Riksbyggen för mål framåt med sitt energiarbete? 

– Vi satsar stort på just energiförvaltning där vi går in och tar ett helhetsgrepp. Vi gör även en satsning på AI-lösningar för att optimera byggnader. Ett av Riksbyggens miljömål är att vi ska kunna följa upp alla våra kunder. Då gäller det att vi vet vad våra kunder har för energiförbrukning. Målet är att se till att alla kunder har koll på sin energianvändning och även hjälpa dem sänka den om möjligt.

Genom att arbeta fokuserat och fortsätta utveckla vårt energiarbete tar vi ansvar för vår energianvändning framåt. En förutsättning för det är att vi har koll på vår energidata.    

Tack Jonas för att du delade med dig av dina och Riksbyggens erfarenheter!

Mer från bloggen

Fastighetssystem 3 min

Artificiell intelligens förändrar dialogen i fastighetsbranschen

Det har nog knappast undgått någon att utvecklingen av artificiell intelligens har gjort imponerande framsteg 2023. Forskare och affärsledare vill dra i handbromsen samtidigt som företagen slåss om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Tekniken förutspås förändra samhället på samma sätt som internet en gång gjorde men hur påverkar den dagens fastighetsägare?  

Läs mer
Energiuppföljning 2 min

Gröna hyresavtal – en vinst för fastighetsägare, hyresgäster och miljön

Att göra fastigheter mer hållbara och miljövänliga är inte bara bra för planeten, utan det kan också vara ekonomiskt lönsamt i längden. Ett sätt att bidra till detta är genom att skriva ett grönt hyresavtal för lokaler. 

Läs mer
Digitalisering 2 min

Hyresgäster vill helst kommunicera via sms

En ny rapport visar att hyresgäster i Sverige uppskattar digitala plattformar för kommunikation med fastighetsägaren. Vid felanmälan vill hyresgästen få uppdateringar via kommunikationskanaler som inte kräver någon direkt respons. Endast 1% av alla som svarat uppger att de besöker fastighetsägarens kundcenter. 

Läs mer
Fastighetssystem 3 min

Artificiell intelligens förändrar dialogen i fastighetsbranschen

Det har nog knappast undgått någon att utvecklingen av artificiell intelligens har gjort imponerande framsteg 2023. Forskare och affärsledare vill dra i handbromsen samtidigt som företagen slåss om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Tekniken förutspås förändra samhället på samma sätt som internet en gång gjorde men hur påverkar den dagens fastighetsägare?  

Läs mer
Energiuppföljning 2 min

Gröna hyresavtal – en vinst för fastighetsägare, hyresgäster och miljön

Att göra fastigheter mer hållbara och miljövänliga är inte bara bra för planeten, utan det kan också vara ekonomiskt lönsamt i längden. Ett sätt att bidra till detta är genom att skriva ett grönt hyresavtal för lokaler. 

Läs mer
Digitalisering 2 min

Hyresgäster vill helst kommunicera via sms

En ny rapport visar att hyresgäster i Sverige uppskattar digitala plattformar för kommunikation med fastighetsägaren. Vid felanmälan vill hyresgästen få uppdateringar via kommunikationskanaler som inte kräver någon direkt respons. Endast 1% av alla som svarat uppger att de besöker fastighetsägarens kundcenter. 

Läs mer

Vill du veta mer?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.